Na západe nič nové

Erich Maria Remarque

Za normálnych okolností by štyria chalani Bäumer, Kropp, Müller a Leer pomaly ukončovali svoje štúdiá a začínali by hľadať uplatnenie v spoločnosti.

Po vypuknutí ozbrojeného konfliktu v roku 1914 sa však ich jediným možným uplatnením – tak ako v prípade väčšiny mužov v tomto období – stala vojna.
Napriek tvrdej drezúre na cvičisku prichádzajú na front celkom nepripravení, neschopní čeliť vojnovej hrôze. Pod vedením skúsenejšieho veliteľa Katczinskeho v boji zažívajú situácie, ktoré sa výrazne podpisujú na ich telách i psychike. Dospievanie tak má v ich prípade patologický priebeh: štyria adolescenti na bojovom poli veľmi rýchlo dosahujú predčasnú dospelosť, resp. starobu. Len chvíľkové úlety do sveta fantázie či pubertálne žarty predstavujú stratégiu prežitia v absurdnom svete, v ktorom sa smrť stáva hlavným iniciačným momentom pre všetkých živých.

Nikto nás ale v škole nenaučil, ako v daždi a víchrici zapáliť cigaretu, ako urobiť oheň z mokrého dreva – alebo, že je najlepšie vraziť bodák do brucha, lebo tam nezostane trčať ako v rebrách.

E. M. Remarque (1898 – 1970), autor románu Na západe nič nové sa ako študent priamo zúčastnil 1. svetovej vojny. V jeho románe sú tak zachytené autentické zážitky z vojnového frontu, ktoré nemecký spisovateľ prostredníctvom príbehu spolužiakov zo strednej školy dokázal podať bez zbytočného pátosu či emocionálneho zafarbenia. Samotné fakty sú natoľko presvedčivé, že román Na západe nič nové sa ocitol na zozname kníh, ktoré nacisti demonštratívne pálili na verejných priestranstvách v čase svojho vzostupu v 30. rokoch XX. storočia. Uvedomovali si, že práve táto kniha môže vyvrátiť mýtus o vojnových hrdinstvách.  
Prvá svetová vojna – možno aj vzhľadom na väčší časová odstup a zrejme i menšie množstvo ikonografických materiálov – v našom povedomí nemá tak výrazné miesto, ako tá druhá. Práve tzv. Veľká vojna však výrazne zmenila tvár Európy a stála na počiatku éry národnostných štátov. Inscenácia v réžii Kamila Žišku, ktorý je zároveň autorom dramatizácie, tak ponúka mladým ľuďom pohľad do čias, kedy si politické autority svoju suverenitu vydobýjali za cenu miliónov zbytočných ľudských obetí.

OSOBY A OBSADENIE

Bäumer – Matúš Kvietik

Kropp – Jozef Jurčišin-Kukľa

Müller – Tomáš Pokorný

Leer – Šimon Ferstl

Katczinsky – Přemysl Boublík

Dramatizácia a réžia: Kamil Žiška

Dramaturgia: Martin Kubran

Scéna a návrh kostýmov: Tom Ciller

Technická spolupráca: Eduard Mikuš

Premiéra sa pripravuje